dr n.hum Teresa Jadczak-Szumiło

Psycholog, pedagog. Ukończyła Uniwersytet Warszawski i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie. Absolwentka studiów podyplomowych "Diagnoza i terapia neuropsychologiczna" UMCS Lublin. Trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego II stopnia licencja nr 195. Certyfikowany specjalista ds. interwencji kryzysowej. Specjalista w zakresie neurorozwoju i neurostymulacji. Ekspert ds. terapii dzieci w PARPA Warszawa. Jest cenionym specjalistą w dziedzinie tematyki FASD, przywiązania i neurorozwoju dzieci (zachęcamy do zajrzenia do zakładki "My w mediach"). Od lat zajmuje się diagnozą i terapią dzieci z zaburzeniami ze spektrum FASD.

Prowadzi badania naukowe nad diagnostyką zespołu FAS u dzieci i nad zaburzeniami przywiązania. W 2008 r. otrzymała nagrodę Ministra Zdrowia "Zasłużony dla Służby Zdrowia" za badania nad diagnostyką FAS w Polsce. Wraz z prof. dr hab. med. Andrzejem Urbanikiem jest pionierem w zastosowaniu obrazowania MR i protonowej spektroskopii MR w diagnostyce Płodowego Zespołu Alkoholowego. Swoją wiedzą dzieli się z innymi, prowadząc wiele szkoleń z tego obszaru, organizując turnusy terapeutyczne dla dzieci z FAS oraz uczestnicząc w licznych konferencjach w Polsce i zagranicą.

1. Zajmuje się Pani od lat diagnozą i terapią dzieci z FASD. Jak to się zaczęło?

Pracowałam z dziećmi z rodzin alkoholowych w świetlicy socjoterapeutycznej. Robiliśmy różne zajęcia z obszaru szeroko pojętej profilaktyki zdrowia. Natomiast od zawsze moim hobby była neuropsychologia. Zwłaszcza pasjonował mnie rozwój mózgu. I tak w pewnym momencie połączyły się te dwie ścieżki. I tak się zaczęło.

2. Pani badania nad diagnostyką psychologiczną dzieci z FASD były pierwsze w Polsce. Czy mogłaby Pani coś więcej powiedzieć o tym projekcie?

Pomyślałam, że diagnoza psychologiczna dzieci z FASD może być dobrym obszarem badań. Proces diagnozy nie jest łatwy. Każde dziecko z tej grupy może skrajnie różnić się od siebie. Nigdy nie ma dwóch takich samych dzieci z FASD. Chciałam, aby efektem badań były praktyczne wytyczne dla psychologów praktyków, którzy na codzień diagnozują dzieci z trudnościami rozwojowymi. I tak się stało. Można powiedzieć, że osiągnęłam swój cel, a nawet więcej....

3. To znaczy?

Kiedy byłam w trakcie planowania badań byłam na wykładzie profesora Andrzeja Urbanika z CM UJ. Mówił o tym jak alkohol wpływa na stan mózgu u młodych, zdrowych mężczyzn. Poprosiłam go, aby sprawdzić jak to jest u dzieci, których matki spożywały alkohol w ciąży. I tak rozpoczęła się moja przygoda badawcza związana ze współpracą z profesorem i jego współpracownikami z radiologii CM UJ. Udało nam się o wiele więcej powiedzieć na temat rozwoju dzieci z FASD niż planowałam na początku tej drogi.

4. Co daje dzieciom i ich rodzinom dobrze opisana diagnoza funkcjonalna?

Tak przygotowana diagnoza pozwala na lepsze zrozumienie dziecka, a także na zaplanowanie adekwatnych odziaływań wobec dziecka. Dzieci z FASD mają swoje potrzeby rozwojowe i powinny być one zaspokajanie zgodnie z hierarchią rozwojową. Tak, aby mogły harmonizować rozwój i wyrównywać deficyty.

5. Zajmuje się pani szkoleniem specjalistów z zakresu diagnozy i terapii dzieci z FASD. Czy chętnie lekarze i psycholodzy uczestniczą w tego typu zajęciach?

Tak. Muszę przyznać, że nie spodziewaliśmy się takiego zainteresownia naszą ofertą. Dotyczy to zarówno szkoleń dla par diagnostów jak i superwizji i szkoleń przygotowujących do pracy terapeutycznej z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami

Profesjonaliści o FASD